De oplegger van een vrachtwagen

In de transportsector wordt er vaak gewerkt voor verschillende opdrachtgevers. Daarom is het wel zo handig om te kunnen wisselen van voertuig. En gelukkig kan dat ook, want vrachtwagens zijn zo gebouwd dat ze uit twee delen bestaan, die gewisseld kunnen worden. Een vrachtwagen bestaat uit deze twee delen: het voorste gedeelte wordt doorgaans de trekker genoemd, het achterste gedeelte de oplegger. Veel chauffeurs hebben een eigen trekker waar ze zelf altijd mee rijden, en de oplegger wordt gewisseld voor verschillende klussen.

Wat is een oplegger?

Oplegger is eigenlijk gewoon een ander woord voor trailer, maar beide woorden worden veel gebruikt. Een oplegger is dus de trailer die achter de cabine van een vrachtwagen hangt. Voor de transport van verschillende soorten goederen, zijn ook verschillende soorten opleggers nodig. Een oplegger in de EU heeft bepaalde richtlijnen. Zo mag een trailer maximaal 12 meter lang zijn, 4 meter hoog en 2,55 meter breed. Omdat met grote wagens rijden gevaarlijker is dan gewoon met de auto, zijn er maatregelen genomen om de veiligheid te maximaliseren. Zo zitten er driehoekreflectors op de opleggers, waardoor de lengte ervan beter in te schatten is. Ook de rechthoekige, gele borden met schuine rode strepen zitten op de achterkant van een vrachtauto. Zo weet iedere weggebruiker dat er een groot voertuig rijdt en kan iedereen extra goed opletten. 

Soorten opleggers

  • Een van de meest praktische opleggers, omdat deze snel in en uitgeladen kan worden, is de schuifzeiloplegger. In plaats van vaste wanden heeft deze trailer een zeil. Deze kunnen van boven, onderen of van de zijkant beladen worden. 
  • Als je te maken hebt met goederen die kunnen bederven, moet je ze koud kunnen vervoeren. Daarvoor bestaat de koelvriesoplegger. De temperatuur van deze oplegger kan ingesteld worden van -30 graden tot 30 graden Celsius. 
  • Tankopleggers worden ingezet voor bijvoorbeeld het vervoeren van benzine of diesel. Maar ook stortgoederen, uit bijvoorbeeld de agrarische sector, worden hierin vervoerd. 
  • In de bouwsector worden ook vrachtwagens ingezet. Dan gaat het om het vervoeren en laden en lossen van dingen als zand of grind. Hiervoor wordt de kipper oplegger ingezet. Deze heeft een speciaal kiepsysteem. Dat is handig, want er moet hier veel gelost worden. 

En zo zijn er nog meer soorten opleggers. Voor elk soort transport is er een geschikte trailer ontworpen. 

Rijden met een oplegger

Afhankelijk van het gewicht van de oplegger, zijn er verschillende rijbewijzen nodig om ermee te mogen rijden. Is de oplegger minder dan 750 kilo, dan is rijbewijs C en C1 voldoende. Als de oplegger wel zwaarder is dan 750 kilo, heb je CE en CE1 nodig. Heb je dit rijbewijs, dan mag je de vrachtwagen koppelen en de weg op!

Berichten gemaakt 23

Geef een antwoord

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven