Hoe overleef je oververmoeidheid

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ik heb geregeld het gevoel dat ik oververmoeid ben. En dan ben ik nog iemand die iedere nacht trouw zo’n acht uur in bed ligt, als het al niet langer is. Ik heb zelfs kort geleden een nieuw bed gekocht om te zorgen dat ik er lekker bij lig. Maar toch is dat niet voldoende om de vermoeidheid uit mijn lijf te krijgen. Vaak zit ik ’s ochtends op weg naar mijn werk al te gapen in de trein. Dat neemt alleen maar toe naar mate de dag vordert. Het liefst zou ik direct weer terug in bed kruipen en daar een hele week in blijven liggen.

De oorzaken kunnen legio zijn. Een zware stressvolle baan, de aanwezigheid van een baby in huis, een hektisch privéleven vol verplichtingen, noem maar op. Hoe houd je dan je hoofd boven water en voorkom je chronische uitputting.

Doe een dutje (zodra dat kan)

Slaap is toch echt het belangrijkste medicijn tegen vermoeidheid en uitputting. Tijdens je slaap kom je lichamelijk en geestelijk tot rust. En voldoende slaap in de nachtelijke uren is belangrijk, maar als je lichaam daaraan niet genoeg lijkt te hebben, moet je het daarbij niet laten. Ga je met de trein naar of van je werk, of kun je met iemand anders carpoolen, dan zijn dat mooie momenten om even je ogen te sluiten. Heb je op je werk een rustruimte, dan kun je daar twintig tot dertig minuten een dutje doen. Heb je dat niet en wil je niet wegdoezelend achter je bureau worden aangetroffen door je baas of collega’s, dan kun je altijd nog het hoofd in je schoot leggen op de wc. Een dutje van maximaal dertig minuten (niet langer) is net genoeg om de slaap uit je hoofd te krijgen, waarna je veel geconcentreerder en efficienter bent. Blijf je langer onder zeil, dan ben je verder weg dan je was en kan zelfs je nachtrust er weer onder gaan lijden.

Beweeg

De meesten van ons bewegen veel te weinig, vooral op het werk. En als je met een kop vol slaap rondloopt staat een portie sporten je waarschijnlijk niet echt aan. Maar het werkt wel degelijk. Zet je even over je vermoeidheid heen en doe wat rek- en strekoefeningen achter je bureau, ren een rondje door het dichtsbijzijnde parkt en voel de wind langs je gezicht gaan. Neem de (bedrijfs)fiets en ga een rondje fietsen tijdens je lunchpauze. Iedere vorm van beweging waarbij het bloed sneller gaat stromen is prima. Je hoeft je ook niet uit te sloven, gewoon een beetje aangenaam bewegen is voldoende om de slaap te verjagen. Zelfs door een paar keer per dag een relaxte wandeling door of rond het bedrijf te maken kun je de vermoeidheid van je af schudden. Hierdoor krijg je snel weer energie.

Neem de oorzaak weg

Bedenk wat je vermoeidheid zou kunnen veroorzaken. Is dat stress of zorgen. Probeer die dan van je af te schudden. Werk je chronisch te hard, dan zul je je toch moeten afvragen of je het niet wat rustiger aan moet doen. Anders moet je niet vreemd opkijken als je te zijner tijd tegen een burnout oploopt. Maar het wegnemen van de oorzaak zal niet altijd lukken. Ben je ouder in een jong gezin, dan kun je de oorzaak moeilijk wegnemen. Ook als je emotioneel gestresst bent vanwege relatieproblemen of het verlies van een dierbare, dan is het van je af zetten van je problemen makkelijker gezegd dan gedaan. Een gesprek met je huisarts kan dan wellicht helpen.

Hulpmiddelen

Wil je zelf de kwaliteit van je slaap verbeteren zonder aan de zware medicijnen te gaan, dan zijn er bij de drogist talloze middeltjes te koop die ook echt werken. Valeriaan is er één van, maar een onbekendere is melatonine. Ik vind dat een echte aanrader voor diegenen die moeizaam of onrustig slapen.

Niet doen: caffeine of suiker

Ik weet het, de verleiding is groot om een sloot koffie achterover te slaan of met een berg suiker je energie-niveau een boost te geven. En dat werkt ook, het eerste half uur. De caffeine maakt je spontaan wakker, van de suiker ga je stuiteren. Maar die eerste opleving is maar van korte duur. Na een half uurtje is het eerste effect weg en heb je een nieuwe ‘shot’ nodig om je wakker te houden. En dat gaat van kwaad tot erger. Is de caffeine en de suiker uitgewerkt, dan val je in een diep zwart gat en voel je je vermoeider dan ooit tevoren.

In plaats daarvan raad ik je aan vooral veel water te drinken en je te richten op vers fruit, nootjes en graanproducten. Ze geven niet een instant boost, maar zorgen dat je energieniveau langzaam maar zeker opkrabbelt, zonder terugslagen als de eerste roes is uitgewerkt.

Heb jij nog tips over hoe je van je vermoeidheid afkomt?

Deel dit bericht
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Plus
  • Add to favorites
  • RSS

7 comments to Hoe overleef je oververmoeidheid

  • Ook ik heb na een burn-out 2 1/2 jaar geleden een ernistige vermoeidheid over gehouden.
    Ben al een paar keer bij de arts geweest en is er een bloedonderzoek gedaan niets aan de hand. Ben helemaal tijdens de burn-out periode door de molen geweest bij de internist.
    Ook niets aan de hand. Een hele dag werken is zeer vermoeiend maar net te doen met diverse dippen. Als ik vrij ben en in het weekend slaap ik na een goede nachtrust van 8 a 9 uur overdag ook nog eens 2 uur. Dan ben ik weer een beetje mens. Heb ook al eens vitamines geprobeert ook niets.Fiets elke dag naar mijn werk ook redelijk veel beweging dus.

    Nog tips????????????

  • Henk

    Hallo Josee,

    Naar voor je dat je last hebt van een Burn Out gehad. Een tip om van je vermoeidheid af te komen? Zoek een hobby die er voor
    zorgt dat je de tijd vergeet. Ik had jaren last van stress en ging het steeds rustiger aandoen, om bij te komen zeg maar. Helaas werd
    het daardoor alleen maar erger en erger. Na veel zoeken op het internet kwam ik er achter dat vermoeidheid ook kan komen door te
    weinig te doen. Niet zozeer dat je te weinig doet van het huishouden de kinderen naar huis brengen etc. Maar te weinig dingen waarvan jij gelukkig word. Je geest krijgt te weinig (let op belangrijk) LEUKE uitdaging. Ik deed altijd maar dingen hobby’s etc, en dingen die anderen leuk zouden vinden als ze zouden zien dat ik het deed (goedkeuring vragen dus) maar ik werd er zo moe van. De hele tijd maar bezig met iedereen tevreden te stellen terwijl een hobby leuk en ontspannend zou moeten zijn. Ik durfde niet te doen wat ik echt leuk vond. Nu ben ik begonnen met tekenen. Waarvan ik eerst dacht, shit dit is echt een nutteloze hobby, het zou nuttig moeten zijn. Maar stukje bij beetje leer je dat loslaten. Gewoon doen of in ieder geval een keertje proberen. BV een cursus tai chi, of yoga, of pottenbakken of fotografie, of fietsen bij een wielrennerclub, of een kookcursus. Er is vast wel iets wat je echt leuk vind om te doen, maar waar je eigelijk bang voor bent dat als je het doet dat anderen het afkeuren. En dit is juist hetgeen wat je een keer zou moeten proberen. Je wilt niet weten hoeveel energie ik langzaam maar zeker begin te krijgen omdat ik iets doe wat ik ECHT leuk vind! :) Probeer het, en probeer perfectionisme los te laten (er te laten zijn maar geen aandacht te geven). Ik wed dat je je geest niet de juiste uitdaging geeft die het nodig heeft om voldoening van het leven te krijgen. (Vergeef me als ik er naast zit hoor ;) ). Ik hoop dat het je helpt, vraag gerust nog iets als je er niet uitkomt of het niet eens bent, reageer gerust.

    Groeten Henk

  • M.Hoogveld

    He kan ook liggen aan een verkeerde ademhaling. Daar is een cursus voor te volgen. Ik ben er mee bezig en geloof dat het mij gaat helpen. Van verkeerd ademhalen word je niet alleen overdag extra moe, maar rust je ook ‘s nachts niet genoeg uit, want dangaat die verkeerde ademhaling ook nog door.Succes er mee!

  • willem

    Ik heb ook (voor mijn gevoel een vrij zware ) burn-out gehad, een bakje thee zetten was nog teveel.
    Nu na 3 jaar gaat het steeds beter, met soms nog een dipje. Maar voel me veelal goed en lach weer veel.

    Ik heb veel aangepast.
    a) steeds meer bewegen.
    ( nu +/- 25 km op een dag heen en weer naar het werk ).
    - daarbij niet teveel op je snelheid letten..
    b) Langzaam weer sociale contacten uitbreiden.
    In het begin kort gehouden. Had ik geen energie voor.
    c) Gebed en stille tijd met God nemen, overdenken.
    naar de kerk gaan, boekjes lezen.
    d) Tijdig rust nemen en soms middagslaapje, soms dutje onder de zonnenbank.
    e) Tijdig naar bed en op tijd op.
    f) Gezonder eten, minder suikers, snoep en meer fruit en vis.
    g) dankbaar zijn voor wat je wel kan en hebt, ipv letten op wat je niet kan en hebt.
    h) iedereen vergeven en anderen en dingen leren loslaten.
    Tijd voor je gezin maken.

    Succes.

  • Danny

    Ik heb vorige week een burn-out gehad, en ben nog steeds oververmoeid. Het is zo erg dat ik moeilijk m’n ogen open kan houden. Ik ben pas 17.

    De enige dingen die er voor zorgen dat ik een beetje overeind blijf zijn:
    + koffie, ik drink 3 koppen koffie per dag.
    + Spirulina, ik slik ‘s ochtends 2 pillen Spirulina om mezelf op gang te krijgen.
    + Muziek, ik luister de hele dag muziek. Het werkt ontspannend en houd me wakker, maar zodra ik op m’n bed ga liggen dan val ik meteen in slaap.

    Ik eet voldoende. Misschien wel iets meer dan normaal, maar ik merk geen verschil ik blijf maar moe.

    Ik ga gewoon naar school, maak gewoon mijn huiswerk, doe mijn bijbaantje, maar zodra ik thuis ben val ik meteen in slaap.

    Iemand nog tips of iets, of moet ik voor dit geval echt naar de huisarts??

  • Spinnt

    bovenstaande verhaal van Danny:

    stoppen met koffie drinken want daardoor raak je snel energievol maar als de cafeine is uitgewerkt ben je dubbel zo moe, verder sporten. sporten denk je niet aan als je vermoeid bent maar het helpt om het vermoeide uit je lijf te krijgen. en volgens mij is het hierboven ook al gezegd.. niet teveel slapen.. dan kom je in een cirkeltje van vermoeidheid.

    mocht dit allemaal niet lukken laat je dan eens bloedprikken bij je HA.

    succes

  • Spinnt

    en een burn-out heb je niet gehad als dat vorige week nog was… daar gaat weken of maanden van oververmoeidheid en overspannen zijn over heen. het kan wel nu tot uiting zijn gekomen.. pak dan rustig je rust en je herstel. daar gaat ook een tijd over heen en je zult dan altijd moeten opletten bij wat je doet. soms gaat een burn-out nooit meer over. (in het heftigste geval)

Reageer